Ačkoliv nám dochází dech, život jde dál. Kdo se naučí žít a podnikat s virem, vyhraje. Mezi ekonomy se hovoří o celosvětové krizi, která má ale řešení na národních úrovních podle toho, jak každá země přistoupí právě ke strategii naučit se s virem žít a ekonomicky nestrádat.
Jak to vypadá naučit se s virem žít a ekonomicky nestrádat v praxi? STR nám 15. 1. 2021 přineslo zajímavá čísla z Dubaje. Ta uplatňuje přibližně od léta 2020 politiku testování a zapojila do toho v podstatě všechny subjekty cestovního ruchu. Letecká společnost Emirates nabízí v rámci letenky testování zdarma. Dubaj by bez turistů byla ekonomicky zcela ztracena. Ropa totiž sama o sobě nestačí, pokud po ní nebude poptávka, pak ani cena za barel nebude nikterak zajímavá. Navíc je všeobecně známo, že tamní vláda spolu v čele s královským šejchem investuje ve velkém do nemovitostí, a to i do těch v cestovním ruchu. Snaží se tedy najít řešení na to, aby vše alespoň v rozumné míře fungovalo.
Dubaj: Vývoj obsazenosti v letech 2019 (šedá) a 2020 (modrá)
Zdroj: STR
Dubaj: Vývoj průměrné prodejní ceny od března 2020 do prosince 2021
Zdroj: STR
Podobnou situaci hlásí i Kanárské ostrovy. Kolega z Lastminute.com nám potvrdil, že jakmile byl vytvořen letecký koridor mezi Spojeným královstvím a Kanárskými ostrovy, došlo k okamžitému nárůstu poptávky po hotelech a letenkách. Opět samozřejmě podmíněno testem.
Cestovní ruch je v současnosti celosvětově na lopatkách. Dlouhodobě nám tato krize zamíchala kartami. Někomu se ale daří rozumně s virem žít a ekonomicky fungovat. Toto je můj pohled na budoucnost cestovního ruchu a hotelnictví.
Městský cestovní ruch
Domnívám se, že vzhledem ke své závislosti na mezinárodních trzích a globálním cestovním omezením nedosáhne úrovně 2018/2019 dříve než v roce 2024. Nejvíce zůstanou postižena ta ubytovací zařízení, která jsou závislá na konferencích, kongresech a výstavách. To samé se týká samotných kongresových středisek nebo výstavních areálů, např. Kongresového centra Praha nebo BVV. Velká města budou postavena před nelehkou situaci. Propagace destinace a oživení cestovního ruchu se stanou nezbytným tématem, městská zastupitelstva a agentury pro cestovní ruch či destinační agentury možná sáhnou k prominutí nebo snížení městských poplatků. Hoteliéři budou ještě více aktivní ve spolupráci s městskou samosprávou.
Prázdninové pobyty
Tento rok se na dovolenkové pobyty dívám optimističtěji: omezení cestování na dlouhé vzdálenosti v roce 2021 – stejně jako v roce 2020 – bude přínosem pro vnitroevropský (zejména kontinentální evropský) cestovní ruch. Příslibem pro evropské hoteliéry budou hosté z jejich vlastních či sousedních zemí. Investoři do hotelnictví už se tomuto trendu přizpůsobují a rozšiřují portfolio městských hotelů také o regionální, v typických dovolenkových destinacích.
Cestovní kancelář Dertour realizovala průzkum trhu, ze kterého vyšlo, že každý třetí respondent se zajímal o „first minute” nabídky. Důležitými faktory pro plánování dovolené se staly storno podmínky a možnost přesunout rezervaci na náhradní termín. Klasická kritéria výběru dovolené zůstávají nezměněna – místo a kvalita ubytovacího zařízení. Cestování na dlouhé vzdálenosti a vyšší poptávka po leteckých zájezdech proběhnou obvyklým způsobem nejdříve v roce 2022.
Pracovní a obchodní pobyty
Pobyty motivované pracovními či obchodními důvody zaznamenají podle mého soukromého názoru trvalý pokles o 25 – 30 procent. Hnacím motorem jsou rostoucí digitalizace, snižování nákladů pro společnosti, ale také otázky udržitelnosti, zejména ty, které se týkají letecké dopravy na krátké vzdálenosti. V odvětví se MICE očekává mírné oživení od druhého nebo třetího čtvrtletí: 30-40 procent veletrhů a kongresů by se mělo znovu konat. Je za tím touha lidí po osobní interakci. Digitální a hybridní formáty veletrhů však zůstanou dlouhodobě nedílnou součástí. Jakékoliv budoucí projekty, které se nyní připravují, by se na tento trend, který 100% nastane, měly řádně připravit.
Ekonomická nálada
Na finančních trzích panuje optimismus. Globální používání vakcín proti pandemii a výsledné pozitivnější ekonomické prognózy způsobují růst cyklických hodnot, včetně segmentu cestovní ruch. Dobrým příkladem toho je IPO (první veřejná nabídka akcií) Airbnb, kde se hodnota společnosti v první den obchodování zvýšila na více než 90 miliard dolarů – aniž by společnost nyní dosahovalo nějakých pozitivních obratů. I přesto očekávám regulace podnikání Airbnb v dalších městech. Otázkou pouze zůstává, jestli např. IPO této firmy má něco společného s cestovním ruchem nebo jen s cílem koupit akcie a vydělat na nich. To se projeví, jakmile se začne cestovní ruch opět obnovovat. A to i regionálně.
Udržitelnost
Udržitelný cestovní ruch je více než jen „značka“, kterou společnosti používají – dodržování principů udržitelnosti bude cestujícími aktivně požadováno. Koronakrize nám ukázala, jak je jednoduché zbavit se masového cestovního ruchu (overtourism). Nejen ze společenského, ale i z bezpečnostního hlediska. Masový cestovní ruch nahradí rostoucí individualizace. Udržitelný cestovní ruch jde také ruku v ruce s udržitelností jako takovou – snížení redukce plastů, uhlíková stopa, atd. Už dnes se objevují (např. v oblasti Schliersee, Tegernsee a Starnbergersee v Bavorsku) debaty o tom, jak rekreačním oblastem ulehčit v té nejvyšší sezóně třeba tím, že rozložíme letní prázdniny (podobně jako prázdniny jarní) např. do období 15. 6. – 15. 9. Populární destinace pak nebudou pod takový tlakem, jako byly během loňských letních prázdnin. A k tomu potřebujeme silnou politickou podporu.
Sdílený život
Každý den jako na dovolené, mít možnost zkombinovat práci, rodinu přírodu a relax , zároveň mít kolem sebe ostatní služby. A v případě pandemie to znamená žít v bublině, ale ne v izolaci. Sdílet pracovní i soukromý prostor bude čím dál tím více populární. Současný trend home-office a skloubení soukromého života do pracovního se bude ještě více prohlubovat. Kombinace: Co-Working & sdílené komunitní žití / bydlení a dovolená v jednom. V zahraničí se tento trend objevil pod názvem: A Workation Retreat. Inspirace zde: https://coconat-space.com/.
A Workation Retreat může absolvovat každý za sebe zvlášť, nebo si dokážu představit i firmu, která si kdesi pronajme nějaké menší ubytovací zařízení a tam svolá své zaměstnance. Otestuje je a oni budou mít možnost pracovat a rodiny budou moci fungovat normálně a ne pod tlakem. Home-office dnes vlastně znamená pracovat s dětmi a spousta z nás už se v tom naučila chodit. Čas na rodinu, čas na práci, být v přírodě. Pracovat a cítit se jako na dovolené.
Do futuristického extrému to dovedla společnost Blue Estate, která kombinuje vše – bydlení ve vlastní režii, zaoceánskou dovolenou, práci a hotelnictví. Více na https://theblueestate.com/ .
On-line recenze a hodnocení
Lidé svými stížnostmi mohou poukazovat na to, co nezvládáme, zatímco naše konkurence ano. Spokojenost naši hostů je ten nejdůležitější marketing a v době koronakrize se to jen potvrdilo. První klienti, kteří se v první vlně vrátili do „svého hotelu” byla právě stálá klientela. Rok 2021 bude taktéž v režii věrné klientely. Ta se opět jako první objeví, jakmile k tomu bude příležitost. Naším úkolem je i nadále zhmotňovat jejich spokojenost do recenzí. Vlastní recenze jsou pro nás marketing v roce 2021 zásadní a jejich důležitost ještě více poroste.
Bezpečný pobyt
Důležitý fakt, který nikde zatím nezazněl, a jeho přítomnost nelze opomenout, je, že toto není typická ekonomická krize, ale krize s legislativně omezenou poptávkou. Hovoříme tedy o tom, že poptávka je pozastavená a lidé jen čekají na to, jak a kdy konečně budou moc cestovat. Kdo pozdě nastartuje, přijde „s křížkem po funuse“. Antigenní testy vnímám jako záruku bezpečného pobytu a nástroj pro úspěšné nastartování obnovy cestovního ruchu. Ubytovací zařízení se mohou stát dobrými „partners in crime”, vzniknou v nich sociální bubliny. I přes legislativně omezenou poptávku mají hosté zájem o bezpečný pobyt. Tento trend ještě více vzroste. Čistota a úklid byly vždy základními parametry hostovy spokojenosti. Nyní budou hosté potřebovat získat jistotu a zajistit si bezpečné prostředí pro svůj pobyt. Jedná se o přechodné řešení, než bude dokončena vakcinace.
Cenová politika
Rok 2021 bude ve znamení pomalého rozjezdu obnovení ekonomiky a nastartování cestovního ruchu na tuzemské úrovni. Hoteliéři, ve snaze získat alespoň nějakou klientelu, sáhli k té nejhorší zbrani. Současná cenové politika je past, protože cena určuje zákazníka. Návrat na úroveň cen z roku 2019 bude všem, kteří jsou v zajetí vězňova dilematu, trvat min. 4 – 5 let. Čím dříve vrátíme cenu do původní úrovně, tím více se bude zvyšovat úroveň naší klientely. Nedopusťme, aby movitější hosté volili pro svou příští dovolenou „lepší destinace”. Statusu levné destinace se pak budeme dlouho zbavovat. Dopřejme našim klientům i v této době vysoký standard a nebojme se za naši službu vedoucí k jeho spokojenosti říci o adekvátní odměnu. Předpovídat poptávku a plánovat nebude v roce 2021 nikterak jednoduché. Doporučuji všem zaměřit se na vlastní klientelu, využít její spokojenosti k marketingovým účelům s cílem objevit nové trhy a uplatňovat elementární základy revenue managementu.
Foto: Shutterstock.com
Autor: Ing. Radka Telyčková
5. 2. 2021
ZDROJ: https://celyoturismu.cz/radka-telyckova-muj-osobni-odhad-budoucnosti-hotelnictvi/